Vilket år! 2022 var året då restriktionerna lyftes och livemusiken åter kunde flöda fritt. 2022 var också ett fantastiskt år för musikutgivning. När Drefvets redaktion slog sina kloka huvuden ihop för att skaka fram de 100 bästa låtarna krävdes mycket möda för att sålla ut de absolut mest glimrande guldklimparna. Här är nu dock äntligen listan! 99 artister som släppte bättre låtar under året än vad Metallica gjorde. Och då är ju ändå Metallicas nya den bästa som de fått ur sig på över 30 år. Jaja, här har ni listan:
1. Sharon Van Etten – Mistakes
Sharon Van Etten känns som den där perfekta artisten för Drefvet (åtminstone så som jag tänker Drefvet, kanske håller inte alla med, men nu sitter jag vid tangentbordet, så då bestämmer jag). Indie rock liksom. Rakt av.
Hennes karriär liksom smög sig på för många. Jag upptäckte Serpents först och älskar Are We There från 2014, men det kommersiella genombrottet kom med Remind Me Tomorrow från 2019, med dängorna Comeback Kid och Seventeen. Och det var välförtjänt, för hon har egentligen aldrig kompromissat med vad hon gjort, utan snarare känns det som världen äntligen hann ifatt henne då.
Årets albumsläpp ”We’ve Been Going About This All Wrong” hade kunnat vara en version två av förra skivan (om vi inte räknar med re-releasen av Epic förra året) men hon valde en lite mörkare, tyngre väg med skivan. Den är helt enkelt svårare att ta sig igenom, men likväl håller den ofantligt hög klass. Men just när det behövs som mest på skivan (kanske även i livet) kommer Mistakes som spår 9. Det är som en befrielse när den behövdes som mest. I sin enkelhet i ljudbilden, åtminstone i versen, ligger hennes melodi över och gör den helt magiskt. Men sen kommer refrängen och bara släpper lös, och fortsätter bygga upp sig. Det påminner lite om Seventeen, där hon cirka tre minuter in låter desperationen komma ut till fullt, på samma sätt bygger hon upp Mistakes, men samtidigt med hopp: Even when I make a mistake, mistake – turns out it’s great. Trots att hon dansar som Elaine.
Helt enkelt, och det hade kanske räckt med detta: vilken jävla låt!
2. Tiger Lou – End Times
Dystopi har, av någon tämligen utgrundlig anledning, känts rätt inne i år. Svart är det nya svarta, liksom. Rasmus Kellerman och hans Tiger Lou lyckas snyggt landa tunga och djupa droppar med färg i mörkret. Dova och dystra färger, måhända, men fylliga och vackra. Det är inte utan att tankarna förs till Kent när man följer mellodislingan som tråcklats över den svulstiga ljudmattan, men snyggt är det, och när Kellermans röst svävar över dysterheten blir End Times en vän att hålla i handen vid tidens ände, oavsett om den kommer i form av en smäll eller ett utdraget gnäll, som en våldsam kataklysm eller som en äkthetens uppgivenhet inför en social urlakning.
3. Snake – Smile
Att Snake kan göra låtar, det visste vi sedan tidigare. Med det här stycket nås dock nya höjder. Att just den här låten drabbar så hårt har nog att göra med att jag associerade den till filmen ”Joker”, både på grund av texten och det smink bandet bär vid liveframträdanden. Filmen var en emotionell spark i magen och den här texten blir med den sammankopplingen också en kraftfull smocka. Sen är själva musiken också mäktigt, från vemod till ett rasande tempo. Snake har hotat med att ta en ”längre paus”, vi får verkligen hoppas att det blir en väldigt kort ”längre paus” för den här typen av musik behövs.
4. Orville Peck – Daytona Sand
Den Orville Peck jag hade lärt känna ville vara lika mycket Morrissey som Johnny Cash. Musiken gick i moll och grått och var förödande vacker. Debutplattan ”Pony” från 2019 är ett mästerverk och som just debut rankar jag den skyhögt. När den maskerade cowboyen släppte två EP:s som sen blev ett album (tröttsamt jag vet!) så fanns där en låt som lät helt annorlunda. Daytona Sand är lika somrigt hoppfull som höstigt melankolisk. Rösten är helt plötsligt mer Elvis Presley och bättre än någonsin. Det fanns i all ärlighet en hel del låtar som från ”Bronco” skulle kunna kvalificera in sig på årsbästa-listor (asså Hexie Mountains!!) men Daytona Sand är i min värld den absolut bästa låten som släpptes detta år. Jag menar om nu Morrissey, Johnny Cash och Elvis Presley fått ett kärleksbarn så är det kanske inte så konstigt.
5. Celeste – Des tes yeux bleus perlés
Ville ni bli överkörda 2022 var Celeste det självklara valet. Med rötter i hardcore har bandet rört sig mot metall för att i den sfären utveckla ett eget sound. Franskt och kompromisslöst mangel.
6. Little Jinder – Solnedgångar
Josefin Jinder är verkligen av de mest intressanta och bästa artisterna Sverige har. Och trots att hon närmast är ett household name (som man säger i staterna, vet iofs inte vad det betyder tror jag) är det som att musiken lite flyger under radarn fortfarande. Fattar inte. Kanske har fel, men hon sa själv i någon intervju att folk knappt märker eller hör av sig när hon släpper skivor nuförtin’. Och det är så puckat. Men folk är puckade. Men då får vi som fattar iaf ha henne lite för oss själva. Kanske.
Allra bäst blir hon på just Solnedgångar. Hon är alltid magisk på att bygga upp sina melodier, och här får den fullt utrymme. I en smygande vers, som sen bygger upp till refrängen, som trots att den har något episkt över sig, ändå liksom smygs och viskas fram. Det finns kanske inga moments längre med cigarettändare på konserter (jag är alltså gammal, jag drog ”Wayne’s World”-referenser häromdagen, borde inte få uttala mig om någonting alls inser jag), men detta borde vara ett sådant. Det är skivans höjdpunkt, trots tuff konkurrens, och det är en av de bästa svenska låtarna i år. Lätt.
7. Beach House – New Romance
Jag skulle tro att när vi summerar 2020-talet kommer denna låt finnas med på min lista över bästa låtarna. Jag skulle egentligen kunna skriva att det räcker med att lyssna på vad som händer mellan 1.22 och typ 1.32 i låten, och fattar man inte då så är man, som det heter, ”dum i huvudet”. Men nåt sånt skulle jag aldrig skriva.
Beach House skulle kunna avfärdas som att de alltid låter Beach House. Och det är verkligen sant. Men då tar man inte hänsyn till alla nyanser som finns och att de hela tiden rör sig framåt. Men det är verkligen något tidlöst över deras musik. Årets albumsläpp i Once Twice Melody är ett typexempel, vi snackar alltså 18 spår, som alla är magnifika. Men höjdpunkten för mig är just New Romance. Det kanske är det spåret som är mest Beach House någonsin, när de är som allra bäst. En episk ljudbild, intressant trumkomp i sin enkelhet, massor med lager av synthar, och så Victoria Legrands sång på det. Och en helt sjukt fin refräng. Vi får återkomma där i december 2029, om inte Putin förstört allt vid det laget, men jag tror denna låt kommer vara med i matchen även då.
8. xx lovina – Your girlfriend
Årets stora överraskning var xx lovina. Inte för att vi inte visste att hon kunde spela, den vassa gitarren från saknade Dolores Haze glöms inte bort så lätt. Däremot var det en överraskning att hon har en så fantastisk röst. Som i Your girlfriend, en mäktig blandning av sårbarhet och styrka. Fast kanske mest sårbarhet ändå och framför allt en av årets vackraste låtar.
9. Louis Dunford – Regretamine – Revisited
Originalversionen av låten är vacker. Den här versionen är en Pulp Fictionsk adrenalinspruta rakt i hjärtat på mig. Hur Louis Dunford utnyttjar både dialekten och slanguttrycken ger mig gåshud, varenda lyssning. Han är en skicklig historieberättare Herr Dunford så man ser bilderna framför sig. Sommarnätterna, festerna, gryningarna, fågelkvittret. Sen är det ju något visst med en rolig droghistoria.
När han valde att släppa en studioversion av den här låten efter att ha spelat den live på turnén blev mitt liv genast lite vackrare. En av årets absolut bästa låtar.
10. Sharon Van Etten – Headspace
Ännu mer Sharon Van Etten?! Jepp – vid alla högtalares heliga watt, jepp! Mot en skrapigt skränig industrifond växer en svulstigt känslig ljudvägg som en febrig juggernaut. Det är maffigt monotont, men så skickligt hanterat att det alltjämt ger utrymme för en oändlig mängd nyanser. Det är den här dubbeltydigheten som – utöver den perfekta precisionen i produktion och komposition – gör det här till en så fenomenal låt, och när ”baby, don’t turn your back to me” tuggas in som dess centrala temafras kan det tas som såväl en sträng order som en sårbar vädjan; det är samtidigt mäktigt och skört, både dominant och desperat – ett fenomenalt exempel på den dynamik som gör det omöjligt att vända Sharon Van Etten ryggen.
☆
11. Hath – All That Was Promised
12. Soccer Mommy – Shotgun
13. Watain – Serpentrion
14. The Smile – We Don’t Know What Tomorrow Brings
15. Orkan – Urskog
16. Harry Styles – As It Was
17. Alex Cameron – Sara Jo
18. Hällas – Advent of Dawn
19. Lizzo – About Damn Time
20. Sweet Teeth – Wasted
21. MCC [Magna Carta Cartel] – Darling
22. Big Thief – Simulation Swarm
23. Cult of Luna – Blood Upon Stone
24. Phoebe Bridgers – Sidelines
25. Manuela Iwansson – Boys of Summer
26. Florence + The Machine – King
27. Placebo – Chemtrails
28. Mitski – Love Me More
29. Band of Horses – Lights
30. Andreas Mattsson – Om medelklass och makt
31. Rawheads – 25 Skott
32. Sam Fender – Wild Grey Ocean
33. Kvaen – Sulphur Fire
34. Metric – Doomscroller
35. Taylor Swift – You’re On Your Own, Kid
36. Spoon – Wild
37. Wet Leg – Angelica
38. Emil Jensen – Än susar skogen
39. Hjelle – Arbetsförmedlingen ringde
40. Junior Brielle – Barn skrattar i bakgrunden
41. Editors – Karma Climb
42. Jonas Lundqvist – Charlotte
43. Russian Circles – Conduit
44. The Hanged Man – Funeral Pyre
45. Kristin Amparo – I’ve Seen the Devil
46. EKKSTACY – im so happy
47. Devil Master – The Vigour of Evil
48. The Mountain Goats – Training Montage
49. Beverly Kills – The Getaway
50. Kurt Vile – Palace of OKV in Reverse
51. The Smile – Free In The Knowledge
52. Fireside – JUNGLE KNUCKLE
53. Future Islands – King of Sweden
54. Soccer Mommy – Bones
55. Twin Pigs – Elon Musk As The Crucified Christ
56. Death Cab for Cutie – Here to Forever
57. Decapitated – Iconoclast
58. The Baboon Show – Have a party with me
59. Peking Duk feat. Circa Waves – Spend It
60. Arctic Monkeys – There’d Better Be A Mirrorball
61. DULL – Bad
62. Let’s Eat Grandma – Give Me A Reason
63. Caroline Polachek – Billions
64. Arre! Arre! – We Ride the Universe
65. Day Wave – Loner
66. Bleach Lab – Take It Slow
67. Lykke Li – NO HOTEL
68. Johanna Warren – Piscean Lover
69. Moa Lignell & Ane Brun – Så blåögd är jag
70. Tove Styrke – Show Me Love
71. Nilüfer Yanya – stabilise
72. Darkane – Awakening
73. David Ritschard – Nya Slussen
74. Bartees Strange – Heavy Heart
75. Stilla Havet – Frusna Tårar
76. Yumi Zouma – Where The Light Used To Lay
77. Billie Eilish – TV
78. Kite – Panic Music
79. Warpaint – Champion
80. ef – Apricity
81. Rome Is Not A Town – Lullaby
82. White Lies – Am I Really Going To Die
83. moi Caprice – Islands
84. Lizette Lizette – Sorry
85. White Lies – I Don’t Want To Go To Mars
86. First Aid Kit – Out of My Head
87. Tami T – Worship My Titties Worship My Cock
88. Shout Out Louds – Sky And I (Himlen)
89. Eric Palmqwist & Anna Järvinen – Kom en liten stund
90. Miss Li – X
91. Beirut – Elephant Gun
92. Jessie Buckley & Bernard Butler – Footnotes On The Map
93. Suzi Moon – Animal
94. Charli XCX – Good Ones
95. Regina Spektor – Becoming All Alone
96. Interpol – Toni
97. Tegan and Sara – Smoking Weed Alone
98. Alvvays – Pharmacist
99. Skunk Anansie – Can’t Take You Anywhere
100. Metallica – Lux Æterna
☆