Den 13 april lirade Lizette Lizette i Linköping, den anrika föreningen Nuclear Nation arrangerade. Platsen var The Crypt.
Nuclear Nation är en studentförening för synth och goth som varit med ett tag, den grundades förra årtusendet. Med tanke på att medlemmarna åtminstone initialt främst var studenter är det imponerande att föreningen lyckats hålla sig vid liv så länge. Studentföreningar har ju en tendens att vara rätt instabila över tid. Dessutom är ju synth- och gothgenren ganska smal. Och Linköping är en ynklig liten stad.
Det där med att synth- och gothgenren är smal stämmer ju. Men den är samtidigt bred, vilket visade sig under kvällen. Det finns en rätt stor spännvidd mellan kvällens supportakt och huvudakten. Först ut var Kontrollenhet. Här handlar det om taktfast, tung EBM på svenska. Mycket stabil insats. Slående var också vilken stark gemenskap det finns i den här subkulturen. Hade det varit ett debuterande hårdrocksband som öppnat för en större artist hade de flesta i publiken klamrat sig kvar i baren. Nu slöt den inte allt för månghövdade publiken upp framför kravallstaketet på ett nästan rörande sätt.
När Kontrollenhet stampade på med tyngre EBM så handlade kvällens huvudakt om något skirare electro. Eller skir kanske är fel ord, det finns ändå en rytmisk tyngd i musiken. Sången kan dock uppfattas som rätt blasé, musiken skulle kunna bli kall och livlös. Men Lizette Lizettes starka scennärvaro gör att musiken blir nästan intensivt levande. Mixen mellan pumpade rytmer, den nästan nonchalanta sången och de starka texterna gör Lizette Lizette till en av Sveriges mest intressanta artister just nu.